🧠 10 Lessen van Jeff Bezos
Jeff Bezos zei ooit:
"Je kunt vier jaar lang zwoegen zonder resultaat, en in het vijfde jaar het grootste ding op de planeet worden. De kracht van niet opgeven is echt."
In het artikel van vandaag deel ik de 10 dingen die ik heb geleerd van de oprichter van Amazon.
1. Doe moeilijke dingen
Ga een stap verder.
Er is geen vervanging voor hard werken in het leven.
"Een merk voor een bedrijf is als een reputatie voor een persoon. Je verdient een reputatie door te proberen moeilijke dingen goed te doen." - Jeff Bezos
2. Probeer nieuwe dingen
Stilstand is achteruitgang.
Je moet altijd blijven verbeteren en innoveren.
"Als je het aantal experimenten dat je per jaar doet verdubbelt, verdubbel je je vindingrijkheid." - Jeff Bezos
3. Focus op sterke merken
De beste bedrijven ter wereld hebben een zeer sterk merk.
"Je merk is wat andere mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent." - Jeff Bezos
4. Falen is goed voor je
Als je nog nooit hebt gefaald, heb je waarschijnlijk nooit iets nieuws geprobeerd.
"Ik wist dat als ik zou falen, ik daar geen spijt van zou hebben, maar ik wist dat het enige waar ik misschien spijt van zou hebben, niet proberen was." - Jeff Bezos
5. Wees flexibel
Zoek een goede balans tussen koppigheid en flexibiliteit om succesvol te zijn in het leven.
"Als je niet koppig bent, geef je te snel op met experimenteren. En als je niet flexibel bent, blijf je met je hoofd tegen de muur bonken en zie je geen andere oplossing voor een probleem dat je probeert op te lossen." - Jeff Bezos
6. Begin met ‘waarom’
Wat is je doel?
"De veelgestelde vraag in het bedrijfsleven is 'waarom?' Dat is een goede vraag, maar een even geldige vraag is 'waarom niet?'" - Jeff Bezos
7. Zet de klant op de eerste plaats
Wat Amazon zo succesvol maakte, is zijn klantobsessie.
Als je klanten tevreden zijn, zal je bedrijf floreren.
"We zien onze klanten als gasten op een feestje, en wij zijn de gastheren. Het is onze taak elke dag om elk belangrijk aspect van de klantervaring een beetje beter te maken." - Jeff Bezos
8. Begrijp klantbehoeften
Een succesvol bedrijf hebben gaat niet alleen over het creëren van iets nieuws of innovatiefs.
Succesvolle innovatie draait om de vraag of klanten die innovatie omarmen en aanpassen.
"Uitvindingen zijn niet disruptief. Alleen klantadoptie is disruptief." - Jeff Bezos
9. Dag 1
Jeff Bezos zegt altijd dat het nog steeds Dag 1 is voor Amazon.
Maak elke dag vooruitgang.
"We zijn koppig op visie. We zijn flexibel op details." - Jeff Bezos
10. Alle belangen moeten op één lijn liggen
Onderschat nooit de kracht van incentives.
Investeer in bedrijven waar de belangen van het management overeenkomen met die van jou als aandeelhouder.
"Als je op de lange termijn georiënteerd bent, zijn de belangen van het management en de aandeelhouder op één lijn." - Jeff Bezos
De Kwaliteitsbelegger
De Kwaliteitsbelegger is de Nederlanstalige versie van Compounding Quality.
Momenteel is De Kwaliteitsbelegger een testproject. Bij voldoende interesse zal doorgegaan worden met dit initiatief.
Heb je interesse? Het zou fantastisch zijn wanneer je dit artikel zou kunnen delen met familie en vrienden:
Gebruikte bronnen
Interactive Brokers: Broker om alle transacties uit te voeren
Finchat: Financiële date