Geduld, de belangrijkste eigenschap voor een belegger.
“Let your winners run” en de tijd doet de rest.
Hoe stellen de beste beleggers een winnende portefeuille samen?

Een veelgemaakte, dure fout
Je wandelt in de tuin met een snoeimes en een gieter.
Bloemen staan in bloei. Onkruid kwijnt weg.
Wat doe je?
Een kind weet dit: je geeft de bloemen water en snoeit het onkruid.
Opvallend genoeg doen veel beleggers exact het tegenovergestelde.
Dit eenvoudige beeld van meesterbelegger Peter Lynch illustreert perfect een van de meest cruciale beleggingsprincipes:
"Cut your losses and let your profits run"
Veel beleggers nemen snel winst op winstgevende aandelen (snoeien de bloemen) en kopen verlieslatende posities (bewateren het onkruid) bij.
Waarom?
Ze vrezen koerswinsten kwijt te spelen en hopen dat verliezers herstellen.
Winnaars blijven winnen
Waarom laten beleggers zich zo vaak leiden door angst en hoop?
Vaak tegen beter weten in, want ‘Let your winners run’ is een bekende en slimme strategie.
Ook de Coffee Can Portfolio vertrekt vanuit hetzelfde principe.
Net zoals mensen vroeger waardevolle spullen onaangeroerd in een koffieblik bewaarden, moeten beleggers hoogkwalitatieve bedrijven jarenlang vasthouden.
De tijd doet de rest.
Hoe dan?
Omdat winnaars blijven winnen.
En verliezers blijven verliezen.

Warren Buffet zegt het zo:
“Koop alleen aandelen die je wil bezitten als de markt tien jaar zou sluiten”
Via Berkshire Hathaway kocht Warren Buffett in 1988 voor $1,3 miljard aandelen Coca-Cola.
Vandaag is zijn belang ruim $24 miljard waard en daarbovenop streek Buffett ruim $10 miljard and still counting aan dividenden op.
Toch kreeg Coca-Cola de afgelopen 35 jaar ook zware klappen. In het coronajaar 2020 ging het aandeel nog min 40%. Buffett bleef rustig en hield vast aan de wijsheid: “Let your winners run”.
Emoties kosten geld
De mens is geen rationeel wezen.
Emoties domineren ons gedrag. Wat ons op de beurs duur kan komen te staan.
Bijvoorbeeld door verliesaversie.
We ervaren verlies veel krachtiger dan winst.

We vinden verliezen vermijden belangrijk dan winst maken. Dit is niet altijd slecht, maar het vertroebelt het langetermijndenken.
Door snel winst te nemen, missen we uitstekende opportuniteiten.
Wat als je bijvoorbeeld Apple 20 jaar geleden had verkocht nadat het al was verdubbeld? Het aandeel ging nadien nog een keer maal 200.
Nog een valkuil? Actiedrang.
We kopen, verkopen, kopen, verkopen, … terwijl veel handelen het rendement schaadt.
Legendarisch hier is de uitspraak “De beste belegger is de dode belegger.”
Uit een studie van Fidelity Investments bleek dat hun overleden klanten het hoogste rendement haalden. Waarom?
Geen actie, geen fouten.
Wie sterke bedrijf kiest en vervolgens niets doet, kan buitengewone rendementen halen.
Ronald Read investeerde in de jaren 50 zo’n $60.000 in een dozijn kwaliteitsaandelen. Hij keek er nauwelijks naar om. Toen hij stierf in 2014, had hij een vermogen van $8 miljoen.
