π Hoe analyseer je een aandeel?
Weet jij hoe je een aandeel analyseert?
De beste beleggers gebruiken een gestructureerd proces om goede beslissingen te nemen.
In dit artikel leer ik je hoe je aandelen analyseert zoals een professional.
De Kwaliteitsbelegger is voorlopig nog een testproject. Bij voldoende interesse zal doorgegaan worden met dit initiatief.
Heb je interesse? Het zou fantastisch zijn wanneer je dit artikel zou kunnen delen met familie en vrienden:
Begin met lezen over het bedrijf
Als je een interessant bedrijf hebt gevonden, begin je met alles te lezen wat je kunt vinden over het bedrijf.
Laten we zeggen dat je Smartphoto wilt analyseren. Je begint met het bekijken van de volgende bronnen:
Na een paar uur lezen over het bedrijf kun je al een eerste indruk vormen.
Als het aandeel er na deze eerste screening nog steeds interessant uitziet, kan je dieper in het bedrijf duiken.
Jouw analyse
Het mooie aan het analyseren van aandelen is dat je steeds dezelfde structuur kan gebruiken.
Dit betekent ook dat hoe meer investeringscases je schrijft, hoe beter je erin wordt.
Je kan dit makkelijk doen aan de hand van de volgende stappen.
1.Β Bedrijfsprofiel
Eerst en vooral: begin met het bedrijfsprofiel.
Hoe verdient het bedrijf geld? Begrijp ik de producten/diensten die het bedrijf verkoopt?
Als het bedrijfsprofiel je niet aanspreekt of je begrijpt het niet goed, kan je meteen stoppen met het onderzoeken van het bedrijf.
Investeer altijd binnen je circle of competence.
2.Β Omzetverdeling
Nadat je het bedrijfsprofiel hebt bekeken, kan je naar de omzetverdeling gaan kijken.
In welke verschillende segmenten verdient het bedrijf geld? Hoe ziet de geografische verdeling eruit?
3.Β Management en aandeelhoudersstructuur
Je wilt investeren in bedrijven die worden geleid door uitstekende managers.
Het is altijd interessant om naar het trackrecord van het huidige management te kijken. Bij voorkeur investeer je in bedrijven met skin in the game.
Insiders die veel eigen aandelen inkopen is een zeer goed teken voor belegger.
De aandeelhoudersstructuur van Smartphoto:
4.Β Moat
Een moat is cruciaal voor kwaliteitsbeleggers.
Je wilt investeren in duidelijke marktleiders met sterke prijszettingsmacht.
Deze bedrijven worden vaak gekenmerkt door hoge en stabiele brutomarges alsook hoge en stabiele rendementen op het geΓ―nvesteerd kapitaal (ROIC).
βEen goed bedrijf is als een sterk kasteel met een diepe gracht eromheen. Ik wil haaien in de gracht. Ik wil dat het onmogelijk is om het kasteel te veroveren.ββ Warren Buffett
Smartphoto heeft een ROIC van 14,5%. Dit wijst erop dat het bedrijf zijn kapitaal tegen aantrekkelijke voorwaarden aan het werk zet.
5.Β SWOT-analyse
Het identificeren van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf is belangrijk om goede investeringsbeslissingen te nemen.
Investeer in bedrijven met veel sterktes en kansen maar met beperkte zwaktes en bedreigingen.
Belangrijkste sterktes/kansen Smartphoto:
Bijna geen schulden
Weinig concurrentie
Hoge winstgevendheid
Kapitaalarm bedrijfsmodel
Belangrijkste zwaktes/risicoβs Smartphoto:
Technologische revolutie
Hoe uniek is het bedrijfsmodel van Smartphoto?
6.Β Kapitaalintensiteit
De beste bedrijven hebben niet veel kapitaal nodig om te groeien.
De CAPEX/Omzet en CAPEX/Operationele Kasstroom zijn 2 geschikte maatstaven om de kapitaalintensiteit van een bedrijf te bekijken.
Zoek naar bedrijven met een CAPEX/Omzet lager dan 5% en CAPEX/Operationele Kasstroom lager dan 25%.*
Smartphoto heeft een lage kapitaalintensiteit:
CAPEX/Omzet: 1,1%
CAPEX/Operationele Kasstroom: 7,8%
7.Β Kapitaalallocatie
Kapitaalallocatie is de belangrijkste taak van het management.
Wanneer een bedrijf free cash flow genereert, kan het deze cash als volgt gebruiken:
Herinvesteren in het bedrijf
Fusies & Overnames
Dividenden
Inkoop van eigen aandelen
In een ideale wereld wil je investeren in bedrijven die het grootste deel van hun free cash flow in hun eigen bedrijf kunnen herinvesteren tegen aantrekkelijke voorwaarden.
Het rendement op geΓ―nvesteerd kapitaal (ROIC) is een geweldige manier om te zien hoe efficiΓ«nt een bedrijf zijn kapitaal alloceert.
Je wilt investeren in bedrijven met een hoge ROIC. Wanneer een bedrijf een hoge en consistente ROIC heeft, is het ook een goede indicatie dat het bedrijf een competitief voordeel heeft.
8.Β Gezondheid van de balans
Je wilt alleen investeren in bedrijven die financieel gezond zijn.
Een gezonde balans geeft bedrijven de flexibiliteit om kansen te benutten.
Net als Terry Smith kijk ik graag naar twee ratio's om de gezondheid van de balans te bepalen:
Interest Coverage Ratio
Nettoschulden/ Free cash flow
De Interest Coverage Ratio (EBIT/Interest) geeft aan hoe gemakkelijk een bedrijf de rente op zijn uitstaande schulden kan betalen. Je wilt dat deze ratio hoger is dan 10.
De Nettoschuld/ Free cash flow laat zien hoeveel jaren een bedrijf nodig zou hebben om al zijn schulden af te lossen als het al zijn beschikbare free cash flow zou gebruiken. Deze ratio is liefst lager dan 4.
Voor Smartphoto zijn de Interest Coverage en Nettoschulden/Free cash flow respectievelijk gelijk aan 53,0x en 0,0x.
9.Β Winstgevendheid
Als kwaliteitsbelegger zoek je naar bedrijven die zeer winstgevend zijn.
De brutomarge en free cash flow-marge zijn twee van de uitstekende maatstaven om naar de winstgevendheid van een bedrijf te kijken.
Je kan de brutomarge als volgt berekenen:
Brutomarge = (Omzet - Kosten van Verkochte Goederen)/Omzet
Hoe hoger de brutomarge, hoe beter.
Een brutomarge van 25% betekent dat een bedrijf β¬0,75 nodig heeft om zijn producten te produceren terwijl het deze voor β¬1 kan verkopen.
De free cash flow marge kun je als volgt berekenen:
Free cash flow marge = Free cash flow/Omzet
De FCF-marge toont het percentage van de verkoop dat wordt omgezet in pure cash voor het bedrijf.
Wanneer een bedrijf een FCF-marge van 30% heeft, wordt voor elke $100 die het bedrijf verkoopt, $30 aan pure cash gegenereerd.
De brutomarge en FCF-marge van Smartphoto zijn respectievelijk gelijk aan 73,8% en 13,0%.
10. Historische groei
De beste bedrijven zijn actief in een aantrekkelijke eindmarkt.
Daarom kan het kijken naar de historische groei van een bedrijf je al veel vertellen.
Zoek naar bedrijven met de volgende criteria:
Jaarlijkse omzetgroei over de afgelopen 5 en 10 jaar: > 5%
Jaarlijkse winstgroei over de afgelopen 5 en 10 jaar: > 7%
Hoe aantrekkelijker het bedrijf in het verleden wist te groeien, hoe beter.
Dit zijn de cijfers voor Smartphoto:
Omzetgroei (CAGR): 10,9% (afgelopen 5 jaar) en 9,0% (afgelopen 10 jaar)
EPS-groei (CAGR): 13,3% (afgelopen 5 jaar) en 12,8% (afgelopen 10 jaar)
11. Vooruitzichten
Op de lange termijn zullen aandelenkoersen altijd de evolutie van de intrinsieke waarde volgen.
De intrinsieke waarde wordt gedreven door twee belangrijke factoren: de winstgroei per aandeel en dividenden.
Groei in intrinsieke waarde = Groei winst per aandeel + Dividendrendement
Zoek naar bedrijven die actief zijn in een seculaire trend (verstedelijking, vergrijzing, cyberbeveiliging, obesitas, digitale betalingen, ...).
Voor deze bedrijven is het gemakkelijker is om tegen een aantrekkelijk tempo te groeien. Denk aan fietsen. Het is veel makkelijker om met de wind mee te fietsen.
Net zoals je de voorkeur geeft aan bedrijven die erin geslaagd zijn hun omzet met meer dan 5% en EPS met meer dan 7% in het verleden te laten groeien, wil je dat deze bedrijven in de toekomst ook in staat zijn om tegen deze aantrekkelijke percentages te blijven groeien.
12. Waardering
Kwaliteitsbeleggers zoeken naar geweldige bedrijven tegen een faire prijs.
De beste manier om een bedrijf te waarderen is door een (reverse) DCF model te gebruiken. Omdat dit onderwerp ons te ver zou brengen, zullen we hier in een ander artikel verder op ingaan.
Een geweldige manier om een eerste inzicht te krijgen in de waardering van een bedrijf is door de huidige koers-winstverhouding te vergelijken met de gemiddelde K/W van de afgelopen 5 jaar.
De K/W op basis van de winst van de komende 12 maanden van Smartphoto is gelijk aan 15,5 vergeleken met 15,7 voor het 5-jarige gemiddelde.
Dit geeft aan dat Smartphoto fair gewaardeerd lijkt in vergelijking met zijn eigen historische gemiddelde.
Hier vind je de evolutie van de forward PE-ratio van Smartphoto:
13. Vergelijking met concurrenten
Je wilt het bedrijf ook vergelijken met zijn belangrijkste concurrenten.
Om dit te doen, kan je alle kenmerken vergelijken die we al in dit artikel hebben besproken (omzetverdeling, kwaliteit van het management, moat, kapitaalallocatie, kapitaalintensiteit, gezondheid van de balans, winstgevendheid, waardering, ...).
Bij voorkeur wil je investeren in het beste bedrijf in een bepaalde industrie.
14. Historische koersprestaties
Als kwaliteitsbelegger wil je niet beleggen in βNext Big Thingβ. In plaats daarvan wil je bedrijven kopen die al hebben gewonnen.
Daarom vertelt het kijken naar de historische waardecreatie van een bedrijf je al heel veel.
Je belegt in bedrijven die erin zijn geslaagd om in het verleden tegen een aantrekkelijk tempo te groeien.
De aandelenkoers van Smartphoto is sinds 2013 vervijfvoudigd. Coucke en co hebben dus heel wat aandeelhouderswaarde gecreΓ«erd in het verleden.
Conclusie
Dat was het voor vandaag. Om samen te vatten:
Begin met zoveel mogelijk te lezen over het bedrijf
Analyseer het aandeel:
Bedrijfsprofiel: zorg ervoor dat je het bedrijfsmodel begrijpt
Omzetverdeling: breng de omzetverdeling van het bedrijf in kaart
Management & aandeelhoudersstructuur: investeer in bedrijven geleid door uitstekende managers
Moat: zoek naar bedrijven met een duurzaam competitief voordeel
SWOT: breng de sterktes/kansen en zwaktes/bedreigingen in kaart
Kapitaalintensiteit: hoe lager de kapitaalintensiteit, hoe beter
Kapitaalallocatie: kapitaalallocatie is de belangrijkste taak van het management
Balans: hoe gezonder de balans, hoe beter
Winstgevendheid: hoe hoger de winstgevendheid, hoe beter
Historische groei: zoek naar bedrijven die erin zijn geslaagd hun omzet en winst per aandeel met respectievelijk meer dan 5% en 7% te laten groeien
Vooruitzichten: investeer in bedrijven die actief zijn in een seculaire trend
Waardering: koop geweldige bedrijven tegen een faire prijs
Vergelijking met concurrenten: vergelijk het bedrijf waarin je geΓ―nteresseerd bent met zijn belangrijkste concurrenten
Historische waardecreatie: zoek naar bedrijven die een zeer sterke reputatie hebben in het creΓ«eren van aandeelhouderswaarde
De Kwaliteitsbelegger
De Kwaliteitsbelegger is de Nederlanstalige versie van Compounding Quality.
Momenteel is De Kwaliteitsbelegger een testproject. Bij voldoende interesse zal doorgegaan worden met dit initiatief.
Heb je interesse? Het zou fantastisch zijn wanneer je dit artikel zou kunnen delen met familie en vrienden:
Wanneer je het artikel deelt ontvang je het volgende:
Een gratis e-book over Warren Buffett wanneer je 3 personen aanbrengt
Een gratis e-book dat je leert hoe een aandeel te analyseren wanneer je 5 personen aanbrengt
Een gesigneerd exemplaar van het boek The Art of Quality Investing wanneer je 25 personen aanbrengt
Gebruikte bronnen
Interactive Brokers: Broker om alle transacties uit te voeren
Finchat: FinanciΓ«le date