Novo Nordisk is met bijna 50% gedaald sinds vorig jaar.
Waarom?
Teleurstellende testresultaten
Toegenomen concurrentie
Prijsdruk en regulaties
Is deze daling terecht? Of ligt hier een unieke kans?
Lezing Michael Gielkens (Tresor Capital)
Op maandag 24 maart om 19u geeft Michael Gielkens een gratis online lezing over beleggen in de beste bedrijven ter wereld.
Je kan je hier inschrijven.
Hoe verdient Novo Nordisk geld?
Novo Nordisk is een farmareus die zich richt op diabetes- en obesitaszorg.
Daarnaast opereren ze in nichemarkten. Denk aan zeldzame ziekten en cardiovasculaire geneeskunde.
Het Deense bedrijf heeft een ijzersterk track record en vierde in 2023 zijn 100-jarig bestaan.
Hun belangrijkste producten?
Ozempic (diabeteszorg)
Wegovy (obesitaszorg)
Ozempic en Wegovy zijn beide beschermd door een semaglutide-patent.
Wat is semaglutide?
Een medicijn dat helpt bij diabetes type 2 en gewichtsverlies.
Het bootst een natuurlijk hormoon na dat de bloedsuikerspiegel reguleert en het hongergevoel onderdrukt.
Een sterk track record
Sommige aandelen doen decennialang beter dan de markt. Novo Nordisk is zo’n aandeel.
Sinds 1989 steeg de koers met een factor 300.
Een investering van €10.000 werd €3 miljoen waard.
Samen met Eli Lilly domineren ze de markt.
Obesitas en diabetes zijn hun stiel. Het is een gigantische groeimarkt:
Eén op de acht mensen wereldwijd is obees (dat zijn 1 miljard potentiële klanten)
Ook de diabetesmarkt groeit elk jaar met 8%
En toch… halveerde het aandeel.
Wat is er gaande?
Er zijn drie hoofdredenen waarom Novo Nordisk kelderde:
Teleurstellende testresultaten CagriSema
Toegenomen concurrentie
Prijsdruk
1. Teleurstellende testresultaten
In december 2024 publiceerde Novo Nordisk testresultaten voor CagriSema, een nieuw obesitasmedicijn.
Het resultaat? Een gemiddeld gewichtsverlies van 22,7% in 68 weken.
Sterk, maar de te behalen target was 25%.
Nu vragen mensen zich af of het obesitasmedicijn van Eli Lilly (Zepbound) beter is dan dat van Novo Nordisk.
Beleggers schrokken van de testresultaten. De koers dook met 27% omlaag, een verlies van €120 miljard aan marktwaarde.
De grootste daling op een dag ooit voor Novo Nordisk.

2. Toegenomen concurrentie
Nieuwe spelers zoals Hims & Hers ($HIMS) zetten zwaar in op marketing.
Ze adverteren zelfs tijdens de Super Bowl, het grootste sportevenement van Amerika.
De concurrentie neemt toe op de markt voor GLP-1-afslankmedicijnen.
Het heeft een impact op het marktaandeel van Novo Nordisk en het vertrouwen van aandeelhouders.
3. Prijsdruk
De winstmarges van Novo Nordisk werden de laatste jaren positief beïnvloed door regulatie.
In de Verenigde Staten wordt een deel van de prijs van de medicijnen van Novo Nordisk terugbetaald door de overheid.
Beleggers vrezen dat deze overheidshulp kan wegvallen
Het gevolg? Druk op de verkoopprijs van hun sterproducten, Ozempic en Wegovy.
Is er actie nodig? Wie Novo Nordisk in Portefeuille heeft, houdt de ontwikkelingen best goed in de gaten.
Koopkans of vallend mes?
Sinds de piek van 1 jaar geleden is Novo Nordisk bijna gehalveerd:

Eén van de grootste correcties in de geschiedenis van het bedrijf.
Is dit dé kans om goedkoop in te stappen?
Laten we eens naar de waardering kijken…